lördag 15 oktober 2011

Funderingar efter besöket i Konsthallen

 
 Det var väldigt roligt att besöka konsthallen. Konsten kan inspirera människor. Vi kan tolka konsten på olika sätt för att vi blir inspirerade av konsten på olika sätt. Man tolkar saker och ting utifrån sin erfarenhet, värdering, upplevelser och bakgrund. Två konster som inspirerad mig: den första ” Vim Botha” för att den luktade mig direkt när jag kom in i rummet.  Konsten liknar fåglar, änglar och Hästar. Allting var i rörelser hastigt till någon stad som jag inte vet. Den gav mig kraft när jag såg det. Jag skulle också använda mig av konst med barnen på förskolan att använda konst bilder och erbjuda dem att reflektera över bilderna så barnen får möjlighet att uttrycka sig.
 Den andra är Beena Saini kallat: När jag tittade på konst verk fick jag känslan att hela världen kopplas ihop. Det gäller ut och in vandring av ekonomiska och politiska skäl.  Att hela världen globalt. Att människor tänkande är globalt, Jag kommer ihåg några meningar när var jag liten som jag hörde av gamla människor i mitt land ”Irak” som inte gick till skolan alls.   T.ex. Barnet är oskrivna bladet.  Eller Barnet är som tomt papper och miljö penna skriver på det.  
När jag började läsa på Pedagogen läste jag exakt samma meningar, jag bli chockad och imponerad samtidig att världen är liten, jag funderade mycket på det och till och med sagt till de människor som jag känner om hur de kunde säga samma ord i meningar, Det betyder att människor tänker på samma sätt och de hade bra oformellt lärande av livet, ut ifrån deras erfarenheter fick de bra kunskaper om livet.
Jag skulle också använda mig av konsten med barnen på förskolan för att förskolan är mångkulturellt och alla människor har lika värde oavsett deras bakgrund, hudfärg och förtroende. Det är bra att alla människor integrerar av varandra. Efter besöket i konsthallen blev jag verkligen inspirerad och planerade med mitt arbetslag att ta med barnen in till denna värld och kunna få inom sig den härlig upplevelser.

2 kommentarer:

  1. Intressant att läsa om dina tankar efter besöket på konsthallen. Jag tycker också att det var ett givande besök som ännu lever kvar inom mig./ Lena

    SvaraRadera
  2. Tack för din fin kommentar, du kan läsa resten om du vill för att jag skrev lite mer / Khalida

    SvaraRadera