onsdag 5 oktober 2011

Material undersökning

När jag fick materialöversikt blev jag lite orolig om när ska jag hinna testa alla de här materialen och hur ska jag samla alla material. Då började jag leta efter dem i förskolans förrådde och fråga personalen om de har något av materialen då fick ritkol och vax kritor. Dagen efter testade jag dem. Jag tyckte om att måla med ritkol därför att man kan måla små detaljer och skuggor och bilden ser ut mer naturell liksom gammal dags bilder. Vax kritor var lätt att måla med men man kan inte måla detaljer, jag tror att små barn kan börja måla med vax kritor i början.


Bläckfisk
Lera var väldigt roligt att jobb med för att man känner sig kreativ och kan skapa olika figurer. Leran smälter och formas mellan fingrarna.

Barnen fick intresse att jobba med lera då de skapade också sina bläckfiskar, jag måste erkänna att barnens bläckfiskar är mycket finare än min.



 


På låga hyllor har vi vax kritor, tusch-och blyertspennor, temperablock, flytande täckfärg, akvarellfärg, lim, fjädrar, tejp, kartong, tyg, snöre, garn, naturmaterial, lera, träbitar och playdo. Jag kommer att jobb mer med gips med barnen inte bara vid julen och påsken.
Blyerts jobbar vi ofta med på förskolan. Det är lätt att användas och göra skuggor med medan tusch är svårt att göra skuggor för att blir lätt kladdigt. Barnen tycker om att måla med tusch.  Barnen använder blyerts när de skriver sina namn.

 

Gemensamt skapande av naturmaterial
Barnen har samlat massa olika löv, ekollon, kastanjer, pinnar från skogen och sedan limmade dem med flytande lim på ett stort papper. De började i mitten av pappret och fortsatte utåt. Hela barngruppen var delaktiga och det är hängd uppe på avdelningen.


Gemensamt målning av flytande täckfärg

Barnen har målat med penslar, fingrar och hela handen. Det var väldigt roligt för mig när jag började måla på min hand med olika färger och sen måla på pappret, då flesta av barnen fick lust att testa också. Täckfärgen är lätt att måla med och barnen väljer den ofta. Målningen hängde uppe på avdelningen och barnen tittar ofta på den och den blev uppskattat av föräldrar.

Idag testade jag måla på löven, man måste måla två gånger för att ha bra färg.


                                        

 Barnen målade med pulver färg med flytande lim på plast som vi hade taget från tavelram och sen la den tillbaka till ramen, det blev jätte fin och fick bra respons av andra personal och föräldrar.  


 Barnen målade med pulver färg med flytande lim, färgen blir fin och gläns utseende liknar oljefärg  




Barnen målade med flytande täckfärg på plast på ljus bord men färgen avlossas när den torkade
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar