torsdag 6 oktober 2011

Grupparbete i baslag 1- Diskussion och reflektion

Vi var på besöket på Sörgården förskolan. Det var roligt att träffa gruppen och lära känna varandra ännu mera. Vi hade bra diskussion och reflektion om barns skapande och atelieristansroll.
Diskussionen om första frågan är: Att erbjuda barn olika material och handleda pedagoger för att jobba med barnen, att börja med små barn för att de får möjlighet att undersöka materialen med hela kroppen, att hålla i projekt och leda barn vidare, att jobba i små grupper där de få möjlighet att inspirera varandra för att barnen lär av varandra och barn ska känna sig sedda och i centrum.
Ateljé ska vara rik inte fattig med material och materialen ska ligga på samma platser. Ateljé speglar den pedagogiska verksamheten. Att handleda andra pedagoger att hålla projekt så att barnen få möjlighet att ta till sig kunskaper. Miljön ska vara tillåtande så barn få lov att ta själva materialen och bli självständiga. Atelieristensroll är att erbjuda barnen utforska materialen. Materialen ska vara strukturerade och ligga på samma platser.
Diskussionen och reflektionen om andra frågan är: Ateljé ska vara som verkstad eller laborativ för att barn kan söka kunskap genom sina hundra språk. Barn ska hitta sin egen lösning genom att utforska materialen. Dokumentation är en viktig del i projektet. Vi diskuterade vad skillnad mellan projekt och tema. I gruppen diskuterade vi att pedagogernas förhållningssätt och lyhördhet är viktigt. Atelieristen viktiga uppgift är att stötta läroprocessen. Vi ska inte glömma att det är viktigt att ta barnens idéer och intresse på allvar så att de kommer känna sig delaktiga i sitt lärande och känna sig att bo i ett demokratiskt samhälle. vi pedagoger måste ha ett demokratiskt tänkande och observera barnen, var de är i sin utveckling och vad de har för intresse för att kunna planera en bra pedagogiska verksamhet och skapa en bra miljö för lärande. En kreativ miljö där barn får möjligheter att utvecklas. Barnen ska få bra tid till reflektioner för att kunna få erfarenheter. kommunikation är viktig mellan barnen och mellan barn /pedagog för att skapa ett bra möte med varandra och pedagogensroll  är att leda barn vidare i deras tanker.
Efter besöket till
Sörgården förskolan som ligger i centrum och inte nära till skogen fick jag fundering att vilket bra har vi på min förskolan som jag jobbar på därför att den ligger väldigt nära skogen, inga trafik besvär och har en stor trädgård som finns bra utmålning. 
Jag tyckte mycket om diskussionen för att vi kände oss i samma båten, våra tankar var väldigt nära och vi uppskattade varandras tankar och arbete med barnen.  Vi fick idéer och tips av varandra. vi kommer överens att nästa träff ska vara på min förskola på Bredfjälls g72 förskolan i Hammarkullen. Jag ser fram emot den dagen   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar