Diskussionen om
första frågan är: Att erbjuda barn olika material och handleda pedagoger för
att jobba med barnen, att börja med små barn för att de får möjlighet att
undersöka materialen med hela kroppen, att hålla i projekt och leda barn
vidare, att jobba i små grupper där de få möjlighet att inspirera varandra för
att barnen lär av varandra och barn ska känna sig sedda och i centrum.
Ateljé ska vara rik inte fattig med material och materialen ska ligga på samma platser. Ateljé speglar den pedagogiska verksamheten. Att handleda andra pedagoger att hålla projekt så att barnen få möjlighet att ta till sig kunskaper. Miljön ska vara tillåtande så barn få lov att ta själva materialen och bli självständiga. Atelieristensroll är att erbjuda barnen utforska materialen. Materialen ska vara strukturerade och ligga på samma platser.
Ateljé ska vara rik inte fattig med material och materialen ska ligga på samma platser. Ateljé speglar den pedagogiska verksamheten. Att handleda andra pedagoger att hålla projekt så att barnen få möjlighet att ta till sig kunskaper. Miljön ska vara tillåtande så barn få lov att ta själva materialen och bli självständiga. Atelieristensroll är att erbjuda barnen utforska materialen. Materialen ska vara strukturerade och ligga på samma platser.
Diskussionen
och reflektionen om andra frågan är: Ateljé ska vara som verkstad eller
laborativ för att barn kan söka kunskap genom sina hundra språk. Barn ska hitta
sin egen lösning genom att utforska materialen. Dokumentation är en viktig del
i projektet. Vi diskuterade vad skillnad mellan projekt och tema. I
gruppen diskuterade vi att pedagogernas förhållningssätt och lyhördhet är
viktigt. Atelieristen viktiga uppgift är att stötta läroprocessen. Vi ska inte
glömma att det är viktigt att ta barnens idéer och intresse på allvar så att de
kommer känna sig delaktiga i sitt lärande och känna sig att bo i ett
demokratiskt samhälle. vi pedagoger måste ha ett demokratiskt tänkande och
observera barnen, var de är i sin utveckling och vad de har för intresse
för att kunna planera en bra pedagogiska verksamhet och skapa en bra miljö för
lärande. En kreativ miljö där barn får möjligheter att utvecklas. Barnen ska få
bra tid till reflektioner för att kunna få erfarenheter. kommunikation är viktig
mellan barnen och mellan barn /pedagog för att skapa ett bra möte med varandra
och pedagogensroll är att leda barn vidare i deras tanker.
Efter besöket till Sörgården förskolan som ligger i centrum och inte nära till skogen fick jag fundering att vilket bra har vi på min förskolan som jag jobbar på därför att den ligger väldigt nära skogen, inga trafik besvär och har en stor trädgård som finns bra utmålning.
Jag tyckte mycket om diskussionen för att vi kände oss i samma båten, våra tankar var väldigt nära och vi uppskattade varandras tankar och arbete med barnen. Vi fick idéer och tips av varandra. vi kommer överens att nästa träff ska vara på min förskola på Bredfjälls g72 förskolan i Hammarkullen. Jag ser fram emot den dagen
Efter besöket till Sörgården förskolan som ligger i centrum och inte nära till skogen fick jag fundering att vilket bra har vi på min förskolan som jag jobbar på därför att den ligger väldigt nära skogen, inga trafik besvär och har en stor trädgård som finns bra utmålning.
Jag tyckte mycket om diskussionen för att vi kände oss i samma båten, våra tankar var väldigt nära och vi uppskattade varandras tankar och arbete med barnen. Vi fick idéer och tips av varandra. vi kommer överens att nästa träff ska vara på min förskola på Bredfjälls g72 förskolan i Hammarkullen. Jag ser fram emot den dagen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar