måndag 13 februari 2012

Studie besöket för Solgläntan förskolan

Det var roligt och lärorikt att se en förskola som inspirerad av Reggio Emilia filosofi, man fick mycket med sig tillbaka till sin egen förskola. Men samtidigt var några saker som jag inte tycket om var att barns bilder och inspirations bilder hängde upp ganska högt på väggarna samt att några barns bilder var utan namn och datum. Hur man kan följa upp barns bilds utveckling under en period om inte finns namn och datum. Barnen ska kunna reflektera över sina bilder om de hänger upp lågt i barns nivå och de ser själva sitt lärande och sin utveckling.
Jag tog med mig tips och idéer till min förskola T.ex att göra siffror och bokstäver och lägga dem på ljusbordet, att skapa olika geometriska former med olika material på ljusbordet t.ex. cirkel, kvadrat ..osv

Vi har ganska mycket material på lådor och materials korgar t.ex. lego, klossar, inte på samma sätt som jag har sett under studie besöket, jag funderade att diskutera det i arbetslaget för att minska materialen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar