fredag 24 februari 2012

Sokratiska samtal i basgrupp3 kring den pedagogiska miljön

Vi har haft grupparbete på Anuchkas förskola Berget i Mölndal. Det var inte lätt att hitta förskolan men vi kom fram till slut. Det var roligt som vanligt att träffas i gruppen, men den här gången var extra roligt. Vi bestämde oss för att titta runt på avdelningarna och reflektera kring den pedagogiska miljön hos Anuchkas förskolan. När vi gick runt på Bergets förskola såg vi en skillnad i den pedagogiska miljön mellan avdelningarna. Det kändes mindre inspirerande på en avdelning miljön. Detta kan bero på vilken synen pedagoger har på barnen och pedagogerna kompetens, vilket påverkar inne pedagogiska miljön hur den ser ut.
vi fikade med jättegoda muffins och tittade på bilder från Solgläntans förskola innan vi började på samtalet.
Vi bestämde att ha ett sokratiskt samtal utifrån den pedagogiska miljön på Solgläntans förskola och bestämde att utgå med en frågeställning och ett mål:
Vår
frågeställning var: Hur upplevde vi den pedagogiska miljön på Solgläntans förskola? Målet var: Att samtalet skall flyta på.
Vi hade samtal om både den synliga miljön - arkitektur, möblering, material.
 och den osynliga miljön – barnsynen, förhållningssättet, värdegrunden.
Utvärdering av det sokratiska samtalet: Det kom fram många olika perspektiv, åsikter och det fanns inte något rätt eller fel, detta bror på att vi tolkade miljön  ut ifrån kompetenser, erfarenheter. Jag tror att miljön kommunicerar med människan när man kommer in till ett rum. Vi tycker att samtalet flöt på, och vi kompletterade varandra utan att avbryta, och man får säga pass tills man tänka färdigt. Samtals struktur var bra, alla var delaktiga i samtalet.
Vi tog upp diskussion om innemiljö på Solgläntans förskola, allt var bra men det som jag ändå tyckte var mindre bra är att i ateljén hängdes upp barns bilder ganska högt och jag sa till Mia när vi var där på förskolan.
Vi pratade om att synen på utemiljön saknar i Reggio Emilia filosofin. Vi tyckte att utemiljön är lika viktig som innemiljön.
Tack till alla i min grupp för den här glädjen och stämningen i gruppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar