Vår basgrupp har kommit till min och
Carinas förskola förre veckan, vi hade väldigt roligt tillsammans och vi målade
med sidenmåleri, vi inspirerade varandra och delade med varandra glädjen och
kunskaperna. Färgen var starka och spred sig på sidenet så att det inte var lätt måla med den för att färgerna ibland blandade med varandra men i slutet blev det fint.
Om man tänker vilka material som kan
bidra till estetiska läroprocesser att blir levande är alla material som man kan
skapa eller måla med dem, och till och med skrot är bra material att skapa med.
Jag tycker att det är viktigt är att synliggöra skapande eller målning och
hålla den levande för barnen och deras föräldrar. Detta sker genom att hänga
upp barnens målning på deras nivå. Pedagoger ska hänga upp inspirations bilder
som många föreläsare har pratat om det och bilderna ska vara verkliga som
Vygotskij har talat om det. Jag märkte
att när jag hängde upp inspiration bilder på ateljé på min avdelning ökade vi
pedagoger och barn vår fantasi och kreativitet på målning och skapande.
Om man tänker hur man kan utforma
ateljéns miljö, det är viktigt att den bli tillåtande - och inbjudande miljö.
Jag ställde en fråga till mig, hur
utformar jag om ateljéns miljö
för att bli rikt och inbjudande? mitt syfte med miljön är att utveckla
barnens delaktighet, stärka deras självförtroende att kunna göra saker
självständigt och samspela med varandra och med omgivningen.
Jag anser att det är viktigt för
barnen att deras fantasi och kreativa förmåga främjas genom att erbjuda dem
möjligheten och en bra miljö för att utmanar barnen att utforska, undersöka,
prova och utrycka sig genom målning och skapande och det finns inget rätt och
fel på barnens hypoteser och idéer. Reflektionen med barnen är viktig men det
pedagogen måsta ge barnen tillräckligt tid att kunna reflektera över sin
målning eller skapande.
Den pedagogiska dokumentationen är
ett verktyg för att barns lärande blir synlig för barn, pedagoger och barns
föräldrar. Lenz-Taguchi Hillevi (1997) beskriver pedagogisk dokumentation som
ett kollektivt arbetsverktyg som bygger på ett gemensamt reflektionsarbete
barn/ barn, pedagog/ barn och familjen/förskolan. Den pedagogiska dokumentationen blir
som en spiral börjar och slutar på samma punkt: planering, observation, frågor,
dokumentation, reflektion och nya utmaningar och förändringar (ny planering).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar