söndag 4 december 2011

Gruppdiskussion och reflektion den 24 november


Vår basgrupp har kommit till min och Carinas förskola förre veckan, vi hade väldigt roligt tillsammans och vi målade med sidenmåleri, vi inspirerade varandra och delade med varandra glädjen och kunskaperna. Färgen var starka och spred sig på sidenet så att det inte var lätt måla med den för att färgerna ibland blandade med varandra men i slutet blev det fint.     
Om man tänker vilka material som kan bidra till estetiska läroprocesser att blir levande är alla material som man kan skapa eller måla med dem, och till och med skrot är bra material att skapa med. Jag tycker att det är viktigt är att synliggöra skapande eller målning och hålla den levande för barnen och deras föräldrar. Detta sker genom att hänga upp barnens målning på deras nivå. Pedagoger ska hänga upp inspirations bilder som många föreläsare har pratat om det och bilderna ska vara verkliga som Vygotskij har talat om det.  Jag märkte att när jag hängde upp inspiration bilder på ateljé på min avdelning ökade vi pedagoger och barn vår fantasi och kreativitet på målning och skapande.
Om man tänker hur man kan utforma ateljéns miljö, det är viktigt att den bli tillåtande - och inbjudande miljö. Jag ställde en fråga till mig, hur utformar jag om ateljéns miljö för att bli rikt och inbjudande? mitt syfte med miljön är att utveckla barnens delaktighet, stärka deras självförtroende att kunna göra saker självständigt och samspela med varandra och med omgivningen.
Jag anser att det är viktigt för barnen att deras fantasi och kreativa förmåga främjas genom att erbjuda dem möjligheten och en bra miljö för att utmanar barnen att utforska, undersöka, prova och utrycka sig genom målning och skapande och det finns inget rätt och fel på barnens hypoteser och idéer. Reflektionen med barnen är viktig men det pedagogen måsta ge barnen tillräckligt tid att kunna reflektera över sin målning eller skapande.
Den pedagogiska dokumentationen är ett verktyg för att barns lärande blir synlig för barn, pedagoger och barns föräldrar. Lenz-Taguchi Hillevi (1997) beskriver pedagogisk dokumentation som ett kollektivt arbetsverktyg som bygger på ett gemensamt reflektionsarbete barn/ barn, pedagog/ barn och familjen/förskolan. Den pedagogiska dokumentationen blir som en spiral börjar och slutar på samma punkt: planering, observation, frågor, dokumentation, reflektion och nya utmaningar och förändringar (ny planering).


Sidenmåleri


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar