söndag 4 december 2011

Upplevelse - rörelse -Ljud - Lera

Den första december hade vi en inspirerande träff på workshops kväll. Vi hade en bra avslappning genom massagen samt vi blev nära varandra och lärde varandra ännu mera. Vi behövde massagen efter arbetet, det var en rolig vuxens lek tycker jag, den här leken kommer jag testa med barnen på min avdelning. Rörelse lek var också roligt, jag kommer att testa det också med barnen.
En figur formades av lerklump i handen när vi hörde ljudet och vi blundade, leran formades ut ifrån våra erfarenheter som kopplades till ljudet, detta var individuellt att jobba med leran.
Det var koppling mellan hjärna och handen, att hjärnan skapa en bild med hjälp av ljudet och handen forma bilden av leran. Hur mycket man har erfarenhet är man fantasirik. När jag blundade bläddrade jag olika bilder i min hjärna och fråga mig själv vart har jag hört detta ljud, och sedan valde och bekräftade jag en bild.
Varje individ trycker sig med olika uttrycksformer utifrån sina upplevelser, erfarenheter och kunskaper, det finns inga rätt eller fel för att allt är rätt utifrån individens perspektiv. Det var väldigt spännande att kunna lära känna andras tankar med denna uppgift och samarbete med varandra att göra detta ljud under 3 min.
När vi var fyra pedagoger i gruppen genom att skapade ett ljud utifrån vår leras skapande. Tre av fyra av grupperna hade vatten i sin berättelse, vatten är liv, det finns inget liv utan vatten tycker jag.
Det var verkligen en bra kväll och vi hade kul tillsammans och vi lärde oss några tips att jobba med baren, vi vill ha ännu mera sådana kvällar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar