söndag 11 mars 2012

Seminarium med Stina

Stina har pratat om barns lärande sker genom - Imitera, återskapa, nyskapa. Jag tycker att imitationen är en viktig funktion i barnens skapande, barnen härmar varandra, de härmar inte vad som helst dvs att de härmar den som de intresserad  av och vill lära sig. På min avdelning delar vi barnen i små grupper och vi försöker blanda barnen som har olika kompetenser och kunskaper i samma grupp. De lär av varandra genom härmande, återskapande och nyskapande. Vi uppmuntrar barnen att jobba tillsammans genom gemensamt skapande och målning. Några barn kände sig ibland lite osäkra att måla lekplatsen där vi var dagen innan, då de försökte imitera andra och började måla på sitt sätt (ny skapande) och till och med började skriva sitt namn. Barnen inspirerar varandra och gör som kompis gör, de lär sig genom görande inte genom det som pedagogen säger. Jag kommer ihåg när min son var ett år och några månader och började gå, vi var på besök hos vänner som hade ett barn som var väldigt rädd att gå så när han såg min son gå framför honom då började han hålla i soffan och gå, vi bli förvånade när vi såg det.  Jag läste en bok som handlade om man säger något och någon annan tyckte om det och ta det till sig på ett sammanhang, senare kommer den använde samma ord på annat sätt i annat sammanhang, då bli orden hans eller hennes ord. Vi vuxna också lär mycket av varandra genom alla diskussioner som sker på jobbet eller utanför jobbet.      



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar