tisdag 20 mars 2012

Eget arbete 5, den pedagogiska miljön kan fungera som ett bra pedagogiskt verktyg

Enligt Skolverkets allmänna råd för förskolan (2005) skall miljön vara lockande, inspirerande och engagerande för barns utveckling. Miljön skall vara öppen, innehållsrik och inbjudande och den som en viktig del i förskolans verksamhet.
Enligt Reggio Emilias filosofi att miljön skall vara föränderlig utifrån barnens behov och intressen och att miljön har väldigt stor påverkan på barns utveckling och lärande, de kallar miljön för den tredje pedagogen. Enligt filosofin skall miljön ständigt förändras, utformas och anpassas efter barnens behov.
Taguchi Lenz (1997) menar att miljön är den "tredje pedagogen", grundtanken är att förskolemiljön skall kunna erbjuda något annat än hemmiljön.
Pedagogerna skall tillsammans med barnen arbeta aktivt med miljön i förskolan utefter barngruppens behov och förutsättningar och anser att miljön kan fungera som ett bra pedagogiskt verktyg. Förskolans innemiljö påverkar både barn och personal och det kan vara positivt eller negativt.

Vi skapade mötesplatser i varje rum på min avdelning (små rum i rum) som uppmuntrar kommunikation och samspel. Miljön skall vara inbjudande och väcka nyfikenheten och upptäckarlusten hos barnen. Materialet skall finnas tillgängligt och material ligger på barnnivå och på bestämda platser. Barnen får möjlighet att bli delaktiga.
Enligt Ann Åberg och Hillevi Lenz-Taguchi (2005) är barnen kompetenta om vi ger dem möjlighet att synliggöra sina förmågor och kompetenser.
Vi försökte skapa vår innemiljö som uppmuntarar barnen till att utforska och upptäcka. När vi skapade möteplatser tog vi allas barn åsikter och tankar på allvar.  Efter varje förändring observerar vi barnen vid stationerna hur de förhåller sig till miljön och vilka möjligheter de får på varje station, och vilken station som var populär hos dem. Efter observationerna reflekterar vi i arbetslaget och med barnen hur man kan planera och ändra de stationer som inte var bra mötesplatser för barnen. Under observationerna ställde vi frågor till barnen vad du tycker är roligt med denna station. Vi ställde också frågor till oss själva vad det är jag ser och vad barnen lärt sig. Så miljön ändras hela tiden  utifrån barns intresse och behov. Det blir som en kedja: ändring av miljön, observation, frågor, dokumentation, reflektion och nya utmaningar och förändringar.

Jag anser att det är viktigt för barnen att deras fantasi och kreativa förmåga främjas genom att skapa en bra miljö för lärande för att de få möjlighet att utforska, undersöka, prova och utrycka sig genom olika utrycksformer. Miljön skall vara ett pedagogiskt stöd för barnen och är föränderlig.
Pedagogensbarnsyn och förhållningssätt kan påverka innemiljö. Vår syn på barnet bygger på en stark tro på barns möjligheter. Barnen är kompetenta och nyfikna med en stark drivkraft att utforska världen och det är ett starkt subjekt. Kompetenta barn med deras idéer och förslag kan bidra till att skapa en bra miljö för lärande. På vår avdelning började jag förändra vårt sätt genom att inte skriva direkt på barns målning eller teckningar för att inte förstöra dem så att vi gör istället för att skriva barns reflektion på en lapp och hänga på målningen. Jag tycker att det är viktigt för barnen att erbjuda dem möjligheten att utforska, diskutera, analysera och reflektera för sitt lärande. De får möjlighet at t påverka sin egen lärandemiljö och får utrymme för sina individuella tankar i det gemensamma arbetet.

Miljön påverkar människan, det kan vara ett fysiskt eller psykiskt påverkan och hon samspelar och kommunicerar med miljön hela tiden och behöver varandra. Miljön ger energi och kan vara positiv eller negativt .Vi kallade de olika rummen med olika namn som påverkar aktiviteterna som sker i dem på vår avdelning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar