fredag 23 mars 2012

Stinas uppgift -” En dörr till sagovärld”.

Jag funderade ganska mycket på vad jag vill göra, vad jag ska välja för något. Jag hade flera idéer men det tog ganska tid på mig för att välja den skapande som är bra och kunna använda den i barns grupp. Jag märkte att när vi läser en saga med barnen tapper några av dem sin konstration och blir rastlösa så att jag tänkte skapa en rock ring och vi kan kalla den ” En dörr till sagovärld”.
 Jag tänkte att innan vi läser saga med barnen ska jag stå vid rumsdörren och varje barn hoppar på ett ben eller går till dörren och vi säger till barnen ”välkommen till sagoväld” och barnet går igenom ringen, de gör samma sak när saga är färdig. Syftet är att vi vill uppmuntra barnen att fantasiera sig i sagovärld och uppmuntra dem att skapa sina leksaker och bort ifrån färdiga leksaker.      
Jag gick till förskolans förerådet för att hitta allt möjligt material som kan användas för mitt skapande då jag dra fram en trasig tunn matta som kan limmas på golvet eller ett bord och hittade olika gamla tyg och snöre och hönsnät.  Jag klippte den mattan och vikte den för att bli som ett tjockt rep och sedan snurrade jag hönsnätet runt repet för att få en stabil cirkel form. I slutet dekorerade jag min ring med att sitta fast olika färgade tyg och snöre tills jag blev nöjd.
Jag ville involvera barnen och se deras reaktion i mitt skapande. Flesta av dem bli nyfikna för att veta vad det är, till vad vi ska använda det.  Jag presenterade det till barnen och vad det heter. Ett barn sa till mig, den heter en Hemlig dörr, ett barn till kompletterade henne och sa att: ”en Hemlig dörr till sagoväld”. På samlingen frågade jag barnen ska vi använda den ringen till något annat. De säger nej, vi vill ha den bara till sagovärld.















1 kommentar:

  1. Så fin ring!
    JAg har en precis likadan som jag har gjort av en rockring och pyntat! Jag använder den som du för att markera övergången till en magisk värld!

    SvaraRadera